De impact van de pandemie op RAI Amsterdam


Interview Paul Hubert, RAI

Interview Paul Hubert
RAI

Lees verder
Interview Anouar Labidi, CSU

Interview Anouar Labidi
CSU

Lees verder

Toen COVID-19 nog alleen het probleem van China leek en het woord lockdown nog onbekend was, ondervond RAI Amsterdam in januari 2020 al de eerste nadelige gevolgen van het coronavirus. Een tech-evenement was aanstaande en bedrijven uit Azië lieten plotseling verstek gaan. Meerdere malen tijdens de pandemie stonden de hallen van RAI Amsterdam leeg. Een mooie ontwikkeling is er ook: Paul Hubert (RAI Amsterdam) en Anouar Labidi (CSU) vertellen over hun samenwerking die nog nooit zo sterk is geweest. 

Wat waren de maatregelen die jullie bij de eerste signalen over COVID-19 namen?

Paul Hubert (RAI Amsterdam): ‘We zijn direct begonnen met het plaatsen van handdesinfectiezuilen en we hebben de schoonmaakfrequentie verhoogd. Pas anderhalve maand later volgden de maatregelen van de overheid. We zijn met CSU in gesprek gegaan over protocollen om aan een pandemie het hoofd te bieden. Wat kunnen we doen om weer veilig open te gaan? CSU nam vervolgens plaats in een van onze werkgroepen en vanaf dat moment is de samenwerking sterk ontwikkeld.’

Anouar Labidi (CSU): ‘Ook binnen CSU stelden werkgroepen protocollen op voor scholen, evenementen en kantoren. Onze ervaring, de kennis opgedaan bij andere opdrachtgevers, de richtlijnen van RIVM; we verzamelden zoveel mogelijk informatie die we konden gebruiken binnen de situatie van RAI Amsterdam. Zo kwamen we bij al onze klanten tot protocollen op maat.’

Wat is aangepast ten opzichte van vóór COVID-19?

Labidi: ‘We hebben de schoonmaakfrequentie verhoogd, zoals handcontactpunten en sanitair vaker reinigen. Per beurs bekijken we wat de specifieke wensen en de bezoekersaantallen zijn. Zo maak je – naast je globale protocol – per beurs richtlijnen.’

Hubert: ‘We hebben er alles aan gedaan om RAI Amsterdam veilig open te houden. Er is een tent neergezet voor controle op de corona-check-app, de GGD is bij ons grootschalig gaan testen en vaccineren, en er is een snelteststraat (Testen voor toegang).’

RAI Amsterdam stond vaak leeg, hoe gaan jullie daarmee om? 

Hubert: ‘We hebben onze locatie beschikbaar gesteld voor het aanbieden van overgebleven voedingsmiddelen via Too Good to Go, voor het Leger des Heils, en voor het initiatief Boeren voor Buren om hun producten aan minima weg te geven. En we bieden buiten ruimte voor vele groepen sporters.’

Welke veranderingen door COVID-19 zullen blijvend zijn? 

Hubert: ‘We zijn overgestapt naar dagschoonmaak; de zichtbaarheid van schoonmaak geeft gebouwgebruikers een veilig gevoel. Daarnaast is de schoonmaakfrequentie ook hoger. Ik denk wel dat er een nieuwe standaard komt. We hebben met z’n allen de impact van deze pandemie ervaren en we hebben ervaren wat de directe relatie met schoonmaak is.

‘Toch heeft de grootste verandering op strategisch niveau plaatsgevonden. Wij zijn veel meer advies gaan vragen aan onze schoonmaakpartner CSU, terwijl we voorheen meer opdrachtgever-opdrachtnemer waren.’

Labidi: ‘Wij ervaren dit ook als een positieve ontwikkeling en merken het ook bij andere opdrachtgevers. We hebben nu mede een adviserende rol, waar we voorheen vooral uitvoerend werkten.’


www.rai.nl     www.csu.nl